پریسا نظامی؛ سید مهدی شریفی؛ عباس نرگسیان؛ مهران رضوانی
چکیده
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد ...
بیشتر
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کیفی، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را ارائه میدهد. استراتژی این پژوهش نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد گلیزری و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز بر اساس گامهای کدگذاری گلیزر است. جامعه موردمطالعه، مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری هستند که در این راستا با 11 نفر از مدیران و خبرگان که نسبت به رسانههای اجتماعی خصوصاً حوزهی خبر در فضای مجازی و پیامرسانها آگاهی کافی داشته و آن را درک کردهاند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر استفاده شد. حاصل پژوهش، درنهایت، 7 مقوله شامل مقولهی محوری "مدیریت حرفهای و متعهدانه"، مقولههای " الزامات اخلاقی"، "ویژگیهای حرفهای خبر"، " محیط تعاملی"، "محیط رقابتی"، "زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان" و درنهایت، " شهرت رسانهای کانال پیامرسان خبری" نیز بهعنوان پیامد، بوده است.
سید مهدی شریفی؛ محمدمهدی فرجیان
چکیده
حدوداً 65 تا 90 درصد از فرایند ارتباطات از طریق ارتباطات غیرکلامی انجام میشود. این ظرفیت در ارتباطات انسانی از طریق رسانههای اجتماعی بهطورکلی حذفشده است و فرایند ارتباطات با ظرفیت حدوداً 30 درصدی انجام میشود. از سوی دیگر تا پیش از پیدایی پیامرسانهای موبایلی و سرویس پیامک، پیامهای مکتوب چه در قالب نامه یا کتاب، در لحظه نوشته ...
بیشتر
حدوداً 65 تا 90 درصد از فرایند ارتباطات از طریق ارتباطات غیرکلامی انجام میشود. این ظرفیت در ارتباطات انسانی از طریق رسانههای اجتماعی بهطورکلی حذفشده است و فرایند ارتباطات با ظرفیت حدوداً 30 درصدی انجام میشود. از سوی دیگر تا پیش از پیدایی پیامرسانهای موبایلی و سرویس پیامک، پیامهای مکتوب چه در قالب نامه یا کتاب، در لحظه نوشته نمیشد بلکه جوانب پیام بیشتر بررسی میشد. حالآنکه در پیامرسانهای موبایلی فرایند ارتباط، در لحظه و با ظرفیت محدود زمانی شکل میگیرد. این امر باعث تجربه کژتابیهای متعدد پیامهای ارسالی توسط مخاطبان شده است. در این پژوهش که به روش پیمایشی انجامشده به روش نمونهگیری تصادفی از 355 نفر نظرسنجی انجامشده و تجربیات آنها در خصوص کژتابی پیام بهوسیله پیامرسانهای موبایلی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با استفاده از آزمون t و به کمک نرمافزار spss ارتباط این تجربیات با نبود زبان بدن در این فرایند مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه پژوهش در پیامرسانهای موبایلی، تأثیر معنیدار حذف زبان بدن و گفتگوی در لحظه متنی بر اخلالات و کژتابیهای پیام در این رسانهها را نشان میدهد.